De geschiedenis van Exelsior ’53

Het begon allemaal in juli 1953. In die maand ging de handbalvereniging Excelsior haar eerste levensjaar beginnen. Opgegeven hadden zich 38 meisjes. Met die 38 meisjes werd meteen door de heer Brandsen van Westwoud samen met de heer J. Dekker die dit later alleen zou overnemen, de training begonnen. Excelsior zou uitkomen met 3 elftallen, maar omdat de kosten voor de aanschaf van het tenue te hoog bleken voor enkelen, hielden we 27 leden over. 1 senioren en 1 junioren team.

Het tenue bestond uit een zwarte broekrok, witte blouse en een groene spencer.

De eerste wedstrijden leverden nederlagen op: 10-1(senioren) en 13-0 (junioren). De eerste overwinning dateert van 16 december 1953, 2-1 tegen Obdam.

Hoe kom je nu tot de oprichting van een handbalvereniging? Nou simpel: je bent op kostschool in Aarle Rixtel (Noord-Brabant), je maakt kennis met een sport en die bevalt je wel. Dan kom je thuis in Grootebroek en je spreekt wat mensen aan. Bij de gymvereniging Excelsior waren wel mensen die er voor voelden om een handbaltak te beginnen. Kapelaan Steins-bisschop en de heer B. Broersen waren wel bereid te helpen. En zo is het allemaal begonnen. Een geestelijke had je nodig als katholiek zijnde, want anders had je geen kans. Een geestelijke adviseur was pertinent nodig.

Een dergelijk geestelijke adviseur zat ook bij vergaderingen om te bepalen of sommige wedstrijden wel doorgang konden vinden. Is het tijdstip van spelen nog wel zodanig dat de speelsters naar de vespers kunnen?

Toen de tijd werd er ook al binnen getraind, in het zaaltje achter in het patronaat. Regelmatig sneuvelde daar dan ook een lamp. De competitie werd door de senioren afgesloten met 1 overwinning en 2 gelijke spelen. De junioren bleven steken op 1 overwinning.

Er werd gespeeld op het A-veld van voetbalvereniging Zouaven aan het raadhuislaan. We speelden nog 11 handbal. Het hele veld werd gebruikt. Na de voetbalwedstrijd werd met linten snel een cirkel gelegd en kon er gespeeld worden. De jeugd speelde ook achter de tribune op een grasveld. Het omkleden gebeurde onder de tribune in het materialenhok, zonder wasgelegenheid of zitbanken. Na de wedstrijd kon je je benen even afspoelen in de spoorsloot.

Zo is het allemaal begonnen in 1953.